De eigenaar van de Engelstalige krant Kyiv Post heeft abrupt de uitgave gestopt en de hele redactie ontslagen. Commentatoren vermoeden dat er pressie is uitgeoefend door president Zelenski en diens omgeving. De Kyiv Post heeft 26 jaar bestaan en was een belangrijke informatiebron voor buitenlandse diplomaten, zakenlui, journalisten en ngo’s in Oekraïne en daarbuiten.

De eigenaar, Adnan Kivan, een projectontwikkelaar uit Odessa, kocht de krant drie jaar geleden. De redactie kreeg drie weken geleden te horen dat Kivan de Kyiv Post wilde uitbreiden met een Oekraïenstalige uitgave en een andere hoofdredacteur wilde aanstellen. De redactie uitte haar zorg over de risico’s en het behoud van de redactionele onafhankelijkheid. ‘We beschouwen het staken van de uitgave en het ontslag van de redactie als een wraakactie van Adnan Kivan’, schrijft de redactie in een verklaring. Hij wilde af van eerlijke journalisten die het hem niet gemakkelijk maken, meent de ontslagen staf.

Kivan zelf zei dat de uitgave 'korte tijd' gestaakt zal worden, en dat hij hoopt de publicatie van de krant 'groter en beter' te hervatten.

Elke president en regering in Oekraïne heeft geprobeerd de Kyiv Post te beïnvloeden, maar niemand is zo ver gegaan als Kivan, stelt de redactie. Toen Kivan de Kyiv Post in 2018 kocht, benadrukte hij dat hij de redactionele onafhankelijkheid zou respecteren.

screen shot 11 09 21 at 01.40 pmKyiv Post voorpagina uit 2018 waar Adnan Kivan zijn credo belijdt dat hij onafhankelijke journalistiek steunt.

Luis in pels

De Oekraïnskaja Pravda wijst erop dat de Kyiv Post een luis in de pels was met z’n berichtgeving over zaken als offshore firma’s, de bestrijding van corruptie door overheidsinstellingen en hervormingen in het algemeen. Dat was de president en diens medewerkers een doorn in het oog en zij wilden van de Kyiv Post af, omdat invloed uitoefenen op de redactie geen effect had, meent de Oekraïnskaja  Pravda.

Klachten over inmenging van medewerkers van de president worden ook door andere media geuit. De stafchef van Zelenski klaagde onlangs bij een tv-talkshow dat het programma onevenwichtig was, omdat er niemand van Zelenski’s partij Dienaar van het Volk was uitgenodigd. Een woordvoerder van de president verklaarde dat hij door de sluiting van de Kyiv Post net zo verrast was als iedereen en verwierp beschuldigingen van ‘bepaalde politici en media’.

Kivan behoort tot de rijkste ondernemers in Oekraïne. In 2021 zette Forbes hem op de 42-ste plaats met een geschat vermogen van $240 miljoen. Zijn Kadorr groep bezit vastgoed met een waarde van $800 miljoen en investeert daarnaast in landbouw en media.

Kivan werd geboren in Syrië en woonde vanaf begin jaren 1980 in de Sovjet-Unie, toen hij daar ging studeren. Zijn eerste kapitaal, zo vertelt hij zelf, vergaarde hij met import uit Egypte en export van Oekraïens staal naar Afrika en het Midden-Oosten. Zijn vastgoedimperium bouwde hij op in de havenstad Odessa, waar hij later het lokale tv-kanaal 7 kocht. In 2018 kocht hij de Kyiv Post voor naar verluidt $3,5 miljoen. De krant was verlieslijdend en Kivan probeerde de dalende advertentie-inkomsten te compenseren met abonnementen. Als reden voor de sluiting van de krant is echter geen financieel motief genoemd.

Bronnen: Kharkiv Human Rights Protection Group, BNE Intellinews, RFERL 

Actueel