Het radicaal rechtse Russische televisiestation Tsargrad (Tsarenstad) heeft een top-100 van Russofoben van 2016 samengesteld, dat inzicht biedt in de in rechtse kring meest gehate publieke personen. Uit de lijst van 100 Russofoben, volgens Tsargrad gemaakt met behulp van opiniepeilingen en interviews met 'gezaghebbende experts op verschillende terreinen', kunnen bezoekers online tot 1 februari de Russofoob van het jaar kiezen.

TsargradTelevisiestation Tsargrad

Voor de hand liggende buitenlandse namen op de lijst zijn de Oekraïense president Porosjenko en westerse politici als Hillary Clinton, Francois Hollande, Angela Merkel, de Britse minister van Buitenlandse Zaken Boris Johnson, EU-buitenlandcommissaris Federica Mogherini en voorzitter van het Europese parlement Martin Schultz. En ook de joods-Hongaarse filantroop George Soros, volgens velen in Rusland de kapitaalverstrekker van kleurenrevoluties overal ter wereld.

Op de lijst figureren bekende Russische schrijvers als (sciencefiction bestseller-auteur) Boris Akoenin, dichter Dmitri Bykov, romancier Viktor Jerofejev en Ljoedmila Oelitskaja (met groene verf besmeurd toen ze deelnam aan een jury voor een scriptieprijs van de antistalinistische ngo Memorial). Ook de Moskouse professor geschiedenis Andrej Zoebov haalde de lijst. Hij werd ontslagen omdat hij zich uitsprak tegen de annexatie van de Krim. En cartoonist Andrej Bilzjo dankt zijn vermelding aan het feit dat hij het waagde de heldenstatus van Zoja Kosmodemjanskaja (een sovjet-icoon uit de Tweede Wereldoorlog) in twijfel te trekken.

Politici van de oppositie

Prominent aanwezig zijn oppositiepolitici als vader en zoon Gennadi en Dmitri Goedkov (beiden verdwenen uit de Doema), Michail Kasjanov (van oppositiepartij Parnas), Grigori Javlinski (Jabloko-partij), Ilja Jasjin (rechterhand van de vermoorde politicus Boris Nemtsov) en voormalig olietycoon Michail Chodorkovski, die tien jaar in een strafkamp zat en nu vanuit het buitenland met zijn organisatie Open Rusland oppositie voert tegen Poetin.

Ook veel Journalisten blijken russofoob: Jevgenia Albats en Aleksej Venediktov (van radiostation De echo van Moskou), columniste Joelia Latynina, televisiemaker en oude rot Vladimir Pozner, Ksenja Sobtsjak (dochter van de vroegere burgemeester van Leningrad, politieke peetvader van Poetin), Aleksandr Nevzorov en Oleg Kasjin, die na onthullingen over fraude rondom een snelweg bij Moskou bijna werd doodgeslagen.

De bekende blogger Arkadi Babtsjenko, die het schokkende boek De kleur van oorlog schreef over zijn oorlogstijd in Tsjetsjenië, ook op de lijst, heeft de afgelopen dagen een golf van sociale-media-haat over zich heengekregen omdat hij vorige week op zijn blog schreef dat hij geen medelijden heeft met de leden van de militaire band Aleksandrov die zijn omgekomen bij de crash van de Tupolev die op weg was naar Syrië. Ze zouden daar optreden voor Russische militairen en de verovering van Aleppo luister bij zetten. Volgens Babtsjenko was dat een onethische affaire en hebben de Russen in Syrië niets te zoeken.

Kulturträger

Onder Kulturträger tref je de namen van gitarist Andrej Makarevitsj van de rockband Tijdmachine, die fulmineert tegen de militaire inmenging in Oekraïne. Van toneelregisseur Konstantin Rajkin, die onlangs op een theatercongres fel uithaalde tegen de censuur en de overheidsrepressie in de kunstensector. En van de marxistisch angehauchte filosoof Maksim Kantor.

Opmerkelijk genoeg hebben ook enkele staatsdienaren de Russofobenlijst gehaald, zoals vice-premier Igor Sjoevalov (verwikkeld in omkoopschandalen) en Anatoli Tsjoebais, directeur van Rosnano, die zich tijdens de privatiseringen onder Jeltsin gehaat heeft gemaakt. Maar ook German Gref, directeur van de Spaarbank, en Aleksej Oeljoekajev, tot 2 maanden geleden minister van Economische Ontwikkeling, opgepakt tijdens het aannemen van steekpenningen en sindsdien onder huisarrest.

Alexey UlyukaevGearresteerde minister Oeljoekajev

Televisiestation Tsargrad wordt gefinancierd door de conservatieve zakenman Konstantin Malofejev, die een van de auteurs zou zijn van een blauwdruk voor de annexatie van de voor de Russische economie belangrijke industriële delen van Oekraïne. Tsargrad, dat zich het 'eerste Russische conservatieve informatief-analytische televisiekanaal' van Rusland noemt, begon zijn uitzendingen op 12 april 2015 en claimt 20 miljoen kijkers te bereiken. Hoofdredacteur is de fascistoïde filosoof Aleksandr Doegin, die zijn credo op de site als volgt formuleert: 'Objectieve massamedia bestaan niet en daarom neemt ons kanaal openlijk een duidelijke positie in: onze uitzendingen worden gemaakt uit naam van het Russische volk'.  De conservatief-orthodoxe Doegin was een van de felste pleitbezorgers van Russische militaire inmenging in Oekraïne.

DoeginRechts-nationalistische filosoof Aleksandr Doegin

Algemeen directeur Jelena Sjarojkina formuleert de doelstelling van Tsargrad als volgt: 'Televisiestation Tsargrad is een Russisch retrofuturistisch project. Het is ons gelukt een schitterend team professionals samen te stellen, die conservatieve standpunten huldigen, maar tegelijkertijd op de toekomst zijn gericht. Voor onze kijkers maken wij televisie, boordevol geestelijke concepten, imperiale voorbeelden en voortvarende technologische beslissingen'.

Uit een eerste stemmentelling blijken de voorlopige koplopers vice-premier Sjoevalov, directeur van Rosnano Anatoli Tsjoebajs en journalist Aleksandr Nevzorov (die de Russische overheid ervan betichtte criminelen in de Donbas te ondersteunen). Ze worden gevolgd door Hillary Clinton en George Soros.