Een video waarin Kremlin-opposant Aleksej Navalny vergeleken wordt met Hitler is van Youtube verwijderd. De video had de titel ‘Hitler 1945, Navalny 2018 – we kunnen het weer klaren!’, een verwijzing naar Hitlers nederlaag die ook Navalny in 2018 te wachten staat als hij, zoals hij van plan is, het opneemt tegen Poetin in de presidentsverkiezingen.

De helft van de Russen denkt dat de MH-17 is neergehaald door het Oekraïense leger of de Oekraïense geheime dienst. Slechts 4% gelooft de conclusie van het MH-17 rapport van het Joint Investigation Team, dat de raket werd afgeschoten door Oost-Oekraiense rebellen. Dat blijkt uit een opiniepeiling van het Russische bureau VTsIOM.

Voor buitenlanders

Russia TodayRussische tv-zender voor het buitenland, grotendeels gefinancierd uit het staatsbudget (265 miljoen euro per jaar, vorig jaar verhoogd met 100 miljoen euro). Werd in 2005 gestart. RT zendt via satelliet en kabel uit in het Engels, Russisch, Arabisch, Spaans en heeft websites in het Duits en Frans. Het kanaal werd bedacht door de vroegere minister van mediazaken Michail Lesin. Hij werd in het najaar in 2015 onder verdachte omstandigheden dood gevonden in een Amerikaans hotel. In Groot-Brittannië, waar RT actief is met ook lokaal nieuws, is de zender een aantal keer op de vingers getikt wegens misleidende informatie over Oekraïne en Syrië.

SputnikIs een website en radiostation van de Russische staat, die eind 2014 werden gelanceerd. Sputnik stelt zich tot doel, aldus de baas van de organisatie Dmitri Kiseljov, ‘om de agressieve propaganda waarmee de wereld wordt gevoed, tegen te gaan’. Sputnik werkt in meer dan 30 talen.

The Moscow Times Engelstalig weekblad. Bestaat sinds 1992. Oprichter is de Nederlandse uitgever Derk Sauer. Oplage bedraagt 35.000. In 2005 verkocht Sauer het blad aan het Finse Sanoma, die het vorig jaar weer verkocht aan ondernemer Demjan Koedrjavtsev, tevens eigenaar van de zakenkrant Vedomosti. Buitenlandse eigenaars verkopen hun aandelen, omdat ze sinds kort niet meer dan 20% van Russische media mogen bezitten.

Televisie en radio

Eerste KanaalBelangrijkste Russische staatszender. Onder Jeltsins wilde privatisering van staatsbezit kreeg de oligarch Boris Berezovski de meerderheid van aandelen van deze tv-zender. In 1996 gebruikte hij de zender om Jeltsin aan zijn herverkiezing te helpen. Berezovski raakte bij Poetin snel uit de gratie en vluchtte naar Londen. Het Eerste Kanaal kwam weer in staatshanden.

Rossia 1- Na het Eerste Kanaal meest bekeken Russische zender. Heeft veel regionale uitzendingen. Presentator Dmitri Kiseljov is met zijn wekelijkse nieuwsshow een lieveling van het Kremlin. In het Westen is Kiseljov berucht om zijn hatelijke toon.

NTVLandelijk kanaal, opgericht in 1993 door de bankenmagnaat  Vladimir Goesinski, net als Berezovski een van de oligarchen die Jeltsin zijn herverkiezing bezorgde. Sinds 2001 is NTV eigendom van Gazprom. Tot Gazprom NTV overnam, stond NTV bekend om zijn onderzoeksjournalistiek en satirische programma’s, zoals Kukli (Marionetten).  

Dozjd (TV Rain) – Kritisch televisiestation. Opgericht in 2010 door journalist en eigenaar Natalja Sindejeva. Het station berichtte uitvoerig over de protesten tegen de herverkiezing van president Poetin in 2012. Tot begin 2014 had Dozjd in sommige steden toegang tot de kabel, maar werd daarvan uitgesloten naar aanleiding van een uitzending over de Tweede Wereldoorlog die als respectloos werd beschouwd. Sindsdien is Dozjd alleen via internet te volgen.

Echo MoskvyRadiostation dat in 1990, tijdens de perestrojka, begon met uitzenden. Was lange tijd bastion van scherpe journalistiek, maar is sinds overname door Gazprom minder uitgesproken en laveert tussen de klippen door.

Internet

Gazeta.ruPopulaire Russische onlinekrant. Net als Lenta.ru eigendom van oligarch Aleksandr Mamoet.

Lenta.ruPopulaire Russische online krant. In maart 2014 ontsloeg de eigenaar, oligarch Aleksandr Mamoet, oprichtster en hoofdredacteur Galina Timtsjenko. De helft van de ruim 80 redacteuren vertrok samen met haar, omdat ze naar hun zeggen geen propaganda-instrument van het Kremlin wilden zijn.  

MeduzaKritische Russische nieuwssite, opgericht door Galina Timtsjenko na haar ontslag bij Lenta.ru. Meduza heeft zich in Riga, Letland gevestigd ‘omdat het in Letland wel, en in Rusland niet mogelijk is een onafhankelijke uitgeverij te vestigen’, aldus Timtsjenko. De site heeft ook een Engelse versie.

Kranten

Vedomosti - Invloedrijk financieel-economisch dagblad, oplage 75.000. Werd in 1999 opgericht door Nederlandse uitgever Derk Sauer. Het blad was tot voor kort eigendom van Financial Times, Sanoma en Wall Street Journal. Vorig jaar verkochten zij de krant, omdat vanaf 2016 een wet van kracht is waardoor buitenlandse eigenaars maximaal 20 procent van de aandelen van Russische media mogen bezitten. De nieuwe eigenaar van Vedomosti is Demjan Koedrjavtsev, een vroegere uitgever van Kommersant.

Kommersant - Serieuze nieuws- en zakenkrant, opgericht in 1989, toen er onder Gorbatsjov  persvrijheid kwam. Behalve het dagblad, oplage rond de 120.000, publiceert Kommersant bladen over politiek (Vlast'), geld (Dengi), en human interest (Ogonjok). In 1997 kwam Kommersant in handen van oligarch Boris Berezovski, die in 2001 naar Londen uitweek. Sinds 2006 is de uitgeverij eigendom van oligarch Alisher Oesmanov, een van Ruslands rijkste mannen. De staalmagnaat Oesmanov is ook verbonden met Gazprom, als CEO van de investeringsmaatschappij.  In het Westen is hij bekend als mede-eigenaar van de Engelse voetbalclub Arsenal.

Novaja Gazeta - Oppositiekrant, die driemaal per week verschijnt en veel aan onderzoeksjournalistiek doet. Oplage: 180.000. Is voor 49% eigendom van de vroegere president van de Sovjet-Unie Michail Gorbatsjov en zakenman en ex-KGBer Aleksandr Lebedev, die tevens Engelse kranten bezit. Zes journalisten van Novaja Gazeta zijn in de loop vermoord. De bekendste van hen is Anna Politkovskaja, die over de oorlog in Tsjetsjenië berichtte. Zij werd in 2006 voor haar apartement door huurmoordenaars doodgeschoten. Op de site staan enkele artikelen in het Engels.

Komsomolskaja PravdaBestaat sinds 1925. Was de uitgave van de communistische jeugdorganisatie Komsomol, maar transformeerde na 1990 in een massakrant met een eigen mening. Werd een paar dagen verboden tijdens de putsch tegen president Gorbatstsjov in 1991. Wordt gerekend tot de roddelpers. Is eigendom van een groot energiebedrijf.

Persbureaus

InterfaxIs in de perestrojka-tijd, in 1989, als eerste niet staatspersbureau opgericht. Interfax is eigendom van 30 gelieerde nieuwsagenschappen en bericht over Rusland en de voormalige Sovjet-Unie. Er werken tegen de 1.000 redacteuren, dagelijks worden er 1.500 berichten verspreid in het Russisch, Engels en Duits.

Itar-TassIs in 1904 opgericht en van de staat. Heeft rond de 500 correspondenten en verstuurt 350 tot 650 dagelijkse berichten. Hoorde vroeger tot de grootste persagentschappen ter wereld, maar is ingehaald door onder meer Interfax. Ook in het Engels