De Russische Journalistenbond wijt de moordaanslag op journalist Tatjana Felgenhauer mede aan het haatklimaat dat geschapen wordt door de staatstelevisie. Felgenhauer, adjunct-hoofdredacteur van het bekende radiostation Echo Moskvy (De echo van Moskou) werd op 23 oktober in haar kantoor neergestoken door een man van Russisch-Israëlische origine die het radiostation binnendrong door een beveiliger gas in de ogen te spuiten. Hij drong Felgenhauers kantoor binnen, omhelsde haar en stak haar in haar nek.

aanval op felgenhauer
De man die journalist Felgenhauer neerstak werd ingerekend

De aanvaller, Boris Grits, werd overmeesterd. Hij had een Israëlisch rijbewijs op zak en een gedetailleerd schema van het kantoor. 'Hij had een schema, waarop de kamers waren ingetekend. Dat betekent dat hij al eens binnen was geweest. Hij had het schema van de etage getekend,' aldus hoofdredacteur Aleksej Venediktov. Grits zou zich seksueel belaagd hebben gevoeld door Felgenhauer.

Felgenhauer werd direct geopereerd en is niet in levensgevaar. Ze twitterde dat ze voor het eerst in 16 jaar radiowerk heeft kunnen uitslapen. Vorige maand vertrok haar collega, de bekende columnist van Echo Moskvy Joelia Latynina, met haar familie uit Rusland omdat ze zei te vrezen voor haar veiligheid. Haar woning werd met een gascocktail bewerkt en de politie ontdekte een autobom in haar auto.

Buitenlandse agenten

Het tv-kanaal Rossia-24 heeft volgens de Journalistenbond 'regelmatig items getoond, waarin journalisten van Echo Moskvy en Tatjana Felgenhauer er persoonlijk van werden beschuldigd 'voor het [Amerikaanse] State Department te werken en samen te werken met westerse ngo's'. Ze werd ook bekritiseerd voor haar deelname aan rallies van oppositieleider Navalny. 'In die items wordt beweerd dat radiostation Echo Moskvy staatsvijandelijke activiteiten ontplooit en het etiket "buitenlandse agent" zou moeten krijgen. Die beschuldigingen werden geuit tegen de achtergrond van foto's van Felgenhauer en haar collega's Aleksandr Pljoesjtsjev en Maksim Koernikov. Wij zijn van mening dat deze items haat jegens onze collega's opwekken en de aanvallen van een instabiele man op Tatjana hebben kunnen veroorzaken.'

Volgens de omstreden wet op ngo's dienen organisaties die banden hebben met of geld aannemen van buitenlandse partners zich op hun website te tooien met het etiket 'buitenlands agent', dat in Rusland een zeer slechte bijklank heeft. Echo Moskvy is een goedbeluisterd kritisch radiostation, dat volgens insiders door hoofdredacteur Aleksej Venediktov behendig langs de klippen van de (officieel niet bestaande) Russische censuur wordt geloodst. Het station is eigendom van Gazprom Media.

Het Russische tv-programma Vesti-ru, waar de Journalistenbond op doelt, bracht een item, getiteld Echo van het State Department, waarin wordt gezegd dat Echo Moskvy aan de vooravond van de Russische presidentsverkiezingen met steun van westerse geldschieters een 'pro-westerse stemming' probeert te creëren. Men toont beelden van Tajana Felgenhauer die in Orenburg deelneemt aan een conferentie over persvrijheid, georganiseerd door Journalistes sans frontières en de Duitse Robert Bosch Stiftung. Ze zou daar 'met open armen' zijn ontvangen om te komen vertellen hoe slecht het met de persvrijheid in Rusland is gesteld. Ook wordt haar verweten dat ze met Navalny in restaurants wordt gesignaleerd. Echo Moskvy zou 3 miljoen roebel uit buitenlandse bron hebben opgestreken. 'Men dreef handel met het informatiewapen tegen gematigde tarieven,' aldus de nieuwslezer. Reden genoeg om volgens het ministerie van Justitie op de lijst van 'buitenlandse agenten' te worden geplaatst. Gewezen wordt op de hypocrisie van het Westen, dat het Russische tv-station RT inmenging in de Amerikaanse politiek verwijt.

Het Russische Vesti bracht een item getiteld 'De Echo van het State Department'

Volgens hoofdredacteur Venediktov heerst in Rusland een sfeer van psychose.  'Zijn mensen die auto's in de fik steken vanwege Nicolaas II normaal, mensen die anderen groen gif in de ogen spuiten normaal? Zijn mensen die journalisten met drek besmeuren normaal?' De hoofdredacteur duidt op enkele recente incidenten. Zo werd de auto van de advocaat van regisseur Oetsjitel, maker van de omstreden film Matilda (over de minnares van tsaar Nicolaas II), door boze patriotten in de fik gestoken en werd Navalny met een groene chemische substantie belaagd.

Venediktov: 'Journalisten in ons land zijn behoorlijk onbeschermd. Natuurlijk is er een professioneel risico, maar wanneer iemand een ambtenaar aanvalt komt het hele repressieapparaat meteen in actie. Bij een journalist zegt men: ach, ze baren er nog wel een paar.'

Lof had Venediktov voor burgemeester Sobjanin, die direct alle medewerking verleende en hem zelfs persoonlijk op de hoogte hield van de gezondheidstoestand van Felgenhauer.

De uitgeweken Julia Latynina plaatste in een column in de Novaja Gazeta direct vraagtekens bij de moordaanslag. 'De belangrijkste vraag is nu: is Grits gewoon een psychoot of is hij een psychoot die gebruikt is?' Volgens Latynina is dat een beproefde tactiek van de geheime dienst. 'De psychische afwijking van Grits strookt bijzonder goed met de partijlijn,' aldus Latynina, die eveneens de schuld legt bij de staatstelevisie, onder meer bij de recente tv-serie 'Sleepers' (Mollen), waarin een kritische journalist in de nek wordt gestoken.